بارداری در هفته ی 22

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون کودک درون رحم شما مثل یک نوزاد ولی کمی کوچکتر است. او 27.7سانتی متر طول و حدود 450 گرم وزن دارد. پوست او تا زمانی که به اندازهکافی وزن اضافه کند چروکیده به نظر می آید؛ و موهای نرمی بنام لانوگو که سرو بدن او را پوشانده ، قابل دیدن است. لبهای او مشخص تر شده و دندانهای اوبه شکل ریشه هایی در درون لثه اش ظاهر شده اند. هرچند چشمهایش رشد کردهاند اما عنبیه (بخش رنگی چشم) هنوز رنگدانه ندارد و رنگی نشده است. ابروها وپلکهای چشمان او در محل خود قرار گرفته اند و لوزالمعده او (که برای تولیدهورمونها بخصوص انسولین ضروری می باشد) به سرعت در حال رشد است.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

با بزرگ شدن شکم شما برای فراهم کردن فضای لازم برای کودک در حال رشد ممکناست نشانه های کشیدگی را بر روی پوست خود مشاهده کنید. بعضی از خانمهایحامله دچار این عارضه نمی شوند، اما تقریبا بر روی پوست نیمی از آنها آثاراین کشیدگی ظاهر می شود. این خطوط باریک که از بافتهای جدید از جنس پوستهستند، علاوه بر باز شدن پوست بعلت تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجادمی شوند و به رنگ صورتی تا قهوه ای پررنگ (بسته به رنگ پوست شما) هستند وممکن است ضخامت آنها با افزایش سن حاملگی بیشتر شود. آنها نه تنها بر رویشکم بلکه احتمالا بر روی باسن، رانها و پستانها نیز ظاهر می شوند. اثراتثابت شده ای از اینکه محلولهای طبی و لوسیونها از بروز این خطوط رنگیجلوگیری کنند یا آنها را از بین ببرند، وجود ندارد. اما می توانند خارشاحتمالی ناشی از کشیدگی پوست را کاهش دهند. همچنین ممکن است ناف تورفته وزیبای شما تغییر شکل دهد، احتمالا سطح ناف شما ابتدا صاف شده و حتی به زودیبیرون می زند؛ اما نگران نباشید، به احتمال زیاد بعد از زایمان به حالتطبیعی خود باز می گردد.


یک تغییر دیگر که ممکن است در دوران حاملگی درسطح پوست شما رخ دهد ظاهر شدن خالهای نسبتا بزرگ است. در این حالت قسمتکوچکی از پوست برآمده و سرخ می شود و رگهای خونی و همین طور زائده هایمتعددی ایجاد می کند. این عارضه در صورت، گردن، قسمت بالایی سینه و سینه هاظاهر می شود و علت آن نیز میزان بالای هورمون استروژن در دوران حاملگیاست؛ معمولا پس از زایمان پوست به حالت طبیعی باز می گردد.

 

 

فعالیت های این هفته

 

حلقه ازدواج تان را از دست خود درآورید: از آنجا که انگشتها در اطرافحلقه ورم می کند، بسیاری از خانمها از یک جواهرساز حرفه ای می خواهند کهحلقه شان را بریده و درآورد. اگر انگشت شما باد نکرده و می توانید حلقه تانرا به راحتی دربیاورید قبل از اینکه خیلی دیر بشود این کار را بکنید. اگرنمی توانید دوری حلقه عروسی یا یک حلقه مهم دیگر را تحمل کنید آن را به یکزنجیر انداخته و دور گردنتان بیندازید تا در نزدیکی قلبتان قرار گیرد.





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:25 توسط phna |